اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)

1404 تیر 5, پنجشنبه

مقدمه

در دنیای بشدت رقابتی و در حال تغییر امروز، زمان و منابع انسانی بعنوان سرمایه های کلیدی هر کسب و کار اهمیت بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده اند، یکی از بزرگترین چالش های هر کسب و کار تشکیل تیم حرفه ای از جمله در بخش بازاریابی و فروش می باشد ، از طرفی بازاریابی سنتی ، یا روش های معمول گذشته، دیگر نتیجه نمی دهد، کسب‌وکارها برای حفظ و توسعه بازار خود به بهره‌گیری از ابزارهای پیشرفته نیاز دارند. اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation) راهکاری است که با استفاده از فناوری و هوش مصنوعی، بسیاری از فرآیندهای زمان‌بر و تکراری بازاریابی و فروش را خودکار می‌کند؛ از تقسیم بندی بازار هدف ، تشخیص مخاطبان هدف ، تولید و انتشار پست‌ها در شبکه های  اجتماعی تا پاسخگویی اتوماتیک و تحلیل داده و رتبه‌بندی مشتریانِ احتمالی را میسر میسازد (mymarketings.ir). این اتوماسیون نه تنها بهره‌وری را افزایش می‌دهد، بلکه امکان تمرکز بیشتر بر استراتژی و خلاقیت را برای تیم‌های بازاریابی و فروش فراهم می‌آورد.

تاریخچه

اتوماسیون بازاریابی از اواخر دههٔ ۱۹۹۰ با ظهور CRM و ارسال خودکار ایمیل آغاز شد. پلتفرم‌هایی مانند Marketo (۲۰۰۸) و سپس Salesforce Marketing Cloud (با ریشه در ExactTarget سال ۲۰۰۰) این حرکت را شتاب دادند (en.wikipedia.org). در سال‌های اخیر، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی پیشرفته‌تر شده‌اند و قابلیت‌های جدیدی مثل تحلیل رفتار و احساسات مخاطب ، تولید محتوای اتوماتیک ، انتشار زمانبندی شده اتوماتیک، پاسخگویی اتوماتیک، تولید لید خودکار، امتیاز دادن به لیدها و پیگیری نتایج و شخصی‌سازی فرآیند ارائه شده‌اند .

انواع اتوماسیون های بازاریابی و فروش 

  • اتوماسیون های مبتنی بر هوش بازاریابی (marketing intelligence): استفاده از کدهای ردیابی رفتارهای آنلاین مشتریان در این دسته جای می‌گیرد.با استفاده از این دسته از اتوماسیون بازاریابی، بازاریاب‌ها الگوهای رفتار مشتریانشان را کشف کرده و بر اساس آن‌ها برای مخابره پیام‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی‌شان برنامه‌ریزی می‌کنند.
  • اتوماسیون های مبتنی بر گسترش کسب و کار (business development): در این بخش از اتوماسیون بازاریابی بیشتر بر حرکت دادن مشتریان از بالای قیف بازاریابی به کف قیف (خرید کردن) تمرکز می‌شود. برای این منظور سعی می‌شود تا به وسیله بازاریابی محتوایی  ، بهینه سازی موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی و ایمیل به علایق و اهداف مشتریان پی برد و تاکتیک‌های بازاریابی را با توجه به آن‌ها ارائه کرد.
  • اتوماسیون های مبتنی بر جریان کار (workflow automation): تمامی فرایندهای داخلی کسب و کارها مثل بخش های  بازاریابی و فروش ،  بودجه‌بندی فروش ، تولید محتوا، جدول زمان‌بندی بازاریابی محتوایی ، مدیریت تسک ها ، وظایف  و هر چیز دیگری که شرکت‌های بزرگ برای اداره بخش پیچیده بازاریابی‌شان به آن نیاز دارند.
  • اتوماسیون های مبتنی بر هوش مصنوعی (Ai Automation) این نوع اتوماسیون ها نسل جدید اتوماسیون ها محسوب میشوند که با استفاده از تکنولوژی یادگیری ماشین قابلیت استفاده همزمان از همه راهکارهای قبلی را فراهم و مزیت های ارزشمندی نیز به آنها اضافه می نماید.

مزایای اتوماسیون های بازاریابی 

۱.ارزیابی خودکار شرایط موجود

2.تحلیل خودکار نقات ضعف و قوت (SWOT)

3.تعیین خودکار استراتژی ورود به بازار

4.تولید و انتشار خودکار محتوا و ساخت کمپین 

5. تولید خودکار لید 

6. هدایت خودکار به صفحات فرود

7. پیگیری اتوماتیک فرصت ها

8. تحلیل عملکرد کمپین ها و بهبود روش ها اتوماتیک

8. تقویت و حفظ ارتباط با مشتریان

9. تحقیقات مدوام آنلاین

10. افزایش بهره وری

 

ابزارهای اتوماسیون بازاریابی

  • پلتفرم‌های سنتی و شناخته‌شده: Marketo و Salesforce Marketing Cloud که امروزه جزو پیشگامان صنعت هستند (en.wikipedia.org).

  • پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی: مانند محصولات شرکت‌هایی که از تحلیل احساسات و یادگیری ماشینی برای بهینه‌سازی تبلیغات و محتوای شخصی‌شده استفاده می‌کنند .

  • نیروانا: شرکت هوش مصنوعی نیروانا با سایت رسمی mymarketings.ir، مجموعه‌ای از ابزارهای اتوماسیون بازاریابی و فروش را ارائه می‌دهد. این سامانه قابلیت‌هایی مثل بخش‌بندی هوشمند بازار و مخاطبان، سوشال لیسنینگ، خزش وب، تولید و انتشار اتوماتیک محتوا، پاسخگویی اتوماتیک، صدور پیش فاکتور، نظرسنجی خودکار و گزارش‌سازی بر مبنای هوش مصنوعی را دارد (mymarketings.ir). این پلتفرم با هدف «آزادسازی ظرفیت‌های انسانی برای تمرکز بر خلاقیت و تصمیم‌سازی» توسعه یافته است. (mymarketings.ir).

نتیجه‌گیری

اتوماسیون بازاریابی امروز فقط نیاز نیست ، بلکه یک ابزار ضروری و تحول‌آفرین برای تمام کسب‌وکارهاست. این راهکار با بخش بندی هوشمند بازار ، تشخیص مخاطبان هدف ، تولید و انتشار خودکار محتوا، پاسخگویی اتوماتیک و تولید لید، هدایت به لندینگ صفحات فرود، پیگیری فرآیند جذب ، افزایش جذب مخاطب ، بهبود در جذب مشتری ، دقت در ارتباط و حفظ مشتریان و تصمیم‌سازی داده‌محور کمک می‌کند تا تیم‌های بازاریابی بتوانند به‌جای فعالیت‌های تکراری، روی خلاقیت و استراتژی تمرکز کنند. در نهایت بسرعت موجب افزایش چشمگیر بهره وری کسب وکارها می‌شود.

شرکت‌هایی مانند نیروانا (سایت: mymarketings.ir) با ارائه اتوماسیون های بازاریابی و فروش مبتنی بر هوش مصنوعی، کلیه امور مربوطه را از بخش‌بندی پیشرفته بازار هدف ، مخاطبان هدف ، تا تولید محتوا گزارش‌های کاربردی خودکار، برای کسب‌وکارها ساده و مؤثر کرده‌اند (mymarketings.ir). در نتیجه، اتوماسیون بازاریابی تنها یک ابزار نیست، بلکه گامی راهبردی برای آزادسازی پتانسیل خلاقانه و هوشمندانه گروه‌های بازاریابی است.

 

انصراف از نظر
*
*
نظرات
1404/4/12 12:28
خوب بود

خوب بود